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50 shades of bear…

Alejandro G. Iñárritu’s ‘The Revenant’ is a wonderful film, without any doubt. Exquisitely cinematic aspects aside, according to my humble opinion it has not been appreciated the skill of the Bear. Yes, seriously: the Bear! Where did they find a plantigrade able to get into the scene in the perfect moment, beating the protagonist according to its natural instinct and manner, and leave him alive enough to deal with the rest of the picture? (And please remember that trying to shoot a bear’s cubs near to the mother is a particularly dangerous idea and Leo did not use any stuntman). DiCaprio’s bravura is beyond dispute and Alejandro G. Iñárritu told he will never reveal how actually managed to make that incredible scene. Director,  actor, make up artists worthy for the Oscar. However, the Bear too deserves our estimation. And this must be the place to recall the importance of the bears throughout the entire history of cinema. Hanna & Barbera’s Yoghi &
‘The Revenant’, di Alejandro G. Iñárritu, è un film meraviglioso, senza alcun dubbio. Aspetti squisitamente cinematografici a parte, non è stata ancora valorizzata, a mio modesto parere, la bravura dell’Orso. Sí, sul serio: l’Orso! Dove hanno trovato un plantigrado in grado di entrare in scena al momento giusto, battendo il protagonista secondo il suo istinto e le sue naturali maniere, lasciandolo vivo abbastanza per affrontare il resto del film? Si consideri che tentar di sparare ai cuccioli di un orso vicino alla madre è un’idea particolarmente pericolosa e Leo non ha fatto uso di controfigure. La bravura di DiCaprio è fuor di discussione e Alejandro G. Iñárritu ha detto che non rivelerà mai come in realtà sia riuscito a girare quell’incredibile scena. Regista, attore, truccatori, tutti meritevoli di Oscar. Tuttavia, anche l’Orso merita la nostra stima. E questo sembra essere il posto giusto per ricordare l’importanza degli orsi in tutta la storia del cinema. Yoghi e

Bubu a part, what about, e.g., Disney’s ‘The Brave’? Everybody is aware that the story is partly inspired by the myth of Callisto, the nymph who was punished by the jealous Artemis by been transformed into a bear, and changed into the constellation with his Son (Ursa Maior and Ursa Minor, also quoted in the cartoon saga ‘Ken the Warrior’). Callisto also was a character of ‘Xena – the warrion Princess’ and ‘Ursus’ was an important heroe in ‘sword and sandal’ movies, that particular kind of mythology-based films on the crest of the wave in the Golden Age of Cinecittà and Hollywood. And what about ‘Brother Bear’, Disney as well? And of the popular kids TV series ‘Masha and the The Bear’, also arrived in Cinema? Listing all the important bears in Cinema and Cartoons is virtually impossible. And it is to conclude just quoting, once again, our favoured Book, the ‘Man who laughs’:

“Ursus and Homo were fast friends. Ursus was a man, Homo a wolf. Their dispositions tallied. It was the man who had christened the wolf: probably he had also chosen his own name.”

Bubu di Hanna e Barbera a parte, che dire, ad esempio, di ‘Ribelle – The Brave’, della Disney? A nessuno può sfuggire che il racconto è in parte ispirato al mito di Callisto, la ninfa che fu punita dalla gelosa Artemide venendo trasformata in orsa, poi in costellazione con il figlio (Orsa Maggiore e Orsa Minore, citati anche nella saga a cartoni animati ‘Ken il guerriero’). Callisto è stato anche un personaggio di ‘Xena – principessa guerriera‘ e ‘Ursus’ è stato un eroe importante nei film peplum, quel particolare genere di pellicole ispirate alla mitologia, sulla cresta dell’onda nell’età aurea di Cinecittà e di Hollywood. E che dire di ‘Koda, fratello orso’, anch’esso della Disney? E di ‘Masha e l’Orso’, la popolare serie televisiva per bambini, arrivata anche al cinema? Elencare tutti gli orsi importanti nel Cinema e nel Cinema d’animazione è praticamente impossibile. E si dovrà concludere citando, ancora una volta, il nostro libro preferito, ‘L’uomo che ride‘:

“Ursus e Homo erano molto amici. Ursus era un uomo, Homo un lupo. Le loro attitudini s’incontravano. Era stato l’uomo a battezzare il lupo: probabilmente aveva anche scelto il suo nome. “

One Response

  1. Of course, we do for granted anyone knows that the film ‘The Revenant’ originally was ‘The Revenant: A Novel of Revenge’, a 2002 novel by Michael Punke, based on the story of the American frontiersman Hugh Glass. ‘The Revenant – A World Unseen’ also is a National Geographic Documentary, broadcasted in Italy as ‘Redivivo – il mondo segreto’ (tonight, January 21, 10.55 pm, National Geographic Channel (SKY 403)
    Thanks!
    snails

    21/01/2016 at 21:50

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